Podstawowe informacje

4 przydatne umiejętności, jakich uczy call center

Data dodania: 29-03-2016

Zatrudnienie w call center, często nazywane po prostu pracą „na słuchawce” jak już wiadomo nie zawsze jest lekkie, łatwe i przyjemne. Trudni klienci, presja czasu czy rywalizacja to tylko część problemów, z jakimi zmagają się na co dzień pracownicy telemarketingu i telefonicznej obsługi klienta. Co więcej, zwykle praca w call center stanowi jedynie przystanek w całej drodze zawodowej, bo często jest ona dostępna również dla kandydatów bez określonego doświadczenia zawodowego. A praca na słuchawce może nauczyć o wiele więcej niż tylko prowadzenia rozmów telefonicznych.

Samodzielność i organizacja pracy

Praca konsultanta telefonicznego na pewno uczy samodzielności – pracownik zazwyczaj otrzymuje pewne założenia sprzedażowe, które w zależności od tego w jakim stopniu zrealizuje wpływają najczęściej na ostateczną wysokość jego wynagrodzenia. Większość dnia pracownik spędza więc oko w oko z komputerem, w uchu słysząc głos swoich kolejnych rozmówców. Recepta na porażkę? Posadzić w fotelu telemarketera osobę roztrzepaną i niezorganizowaną – i dziesiątki rozpoczętych rozmów, niedokończonych spraw i lista zadań do wykonania pozostaje otwarta na zawsze.

Pracownik call center, niezależnie od konkretnej branży musi być na co dzień doskonale zorganizowany – a po kilku miesiącach takiej pracy umiejętności planowania i realizacji celów są doprowadzone do perfekcji. Zatem jeśli szukacie ekspresowego kursu z zaradności – call center to dobre miejsce na naukę.

Radzenie sobie ze stresem

Na co najczęściej narzekają początkujący adepci telemarketingu? Na klientów – że wybredni, że opryskliwi, że niegrzeczni. A najgorsze jest to, że pod żadnym względem pracownik call center nie może okazać swojego negatywnego nastawienia względem rozmówcy po drugiej stronie – więc stres i frustracja narasta. Z czasem pracownicy uczą się radzić sobie ze zdenerwowaniem, co w dzisiejszych czasach natężonego stresu jest umiejętnością przydatną zarówno w życiu zawodowym jak i prywatnym.

Stres w pracy na słuchawce to także wynik presji czasu i planowanych wyników sprzedażowych, które często są obligatoryjne i rzetelnie monitorowane przez managerów i kierowników działów. Mało kto lubi, gdy inna osoba analizuje niemal każde nasze posunięcie, a niestety w skrajnych sytuacjach tak może wyglądać nadzór w call center. Jednak z tym także po jakimś czasie i odpowiednim wdrożeniu w codzienne obowiązki radzi sobie każdy specjalista obsługi telefonicznej.

Kompetencje miękkie

Chociaż praca w call center kojarzy się standardowo raczej z siedzeniem przy swoim biurku, ze wzrokiem wpatrzonym w ekran monitora jest to praca, która wymaga niebagatelnych kwalifikacji interpersonalnych, zarówno w zakresie obsługi klienta, jak i współpracy z innymi zatrudnionymi w danej firmie. W początkowej fazie pracy firmy zwykle organizują swoim pracownikom specjalne kursy i szkolenia z zakresu umiejętności interpersonalnych i technik sprzedażowych. A codzienna praktyka rozmów z klientami zgodnie z twierdzeniem, że praktyka czyni mistrza, rzeczywiście prowadzą do wykształcenia kandydatów o najwyższych kompetencjach miękkich.

Nowe technologie

Jak pokazują dane obszar call center rozwija się bardzo dynamiczne i coraz częściej dotyczy firm wyspecjalizowanych w nowych technologiach. Z jednej strony pracownik przez codzienną obsługę zleceń czy informowanie o usługach danego przedsiębiorstwa zdobywa cenną wiedzę z tego zakresu, a z drugiej strony zwykle zdobywa także praktyczne umiejętności związane ze zdobyczami technologicznymi. Bo call center to również obsługa klientów za pośrednictwem specjalnych platform wirtualnych czy aplikacji.