Wiadomości z branży

Czy w call center można zrobić karierę?

Data dodania: 22-06-2016

Polskie firmy funkcjonujące w obszarze telemarketingu cieszą się uznaniem nawet za granicą. Międzynarodowe korporacje chętnie korzystają z usług naszych pracowników call center do obsługi swoich klientów. Z drugiej strony nie brakuje opinii, że praca „na słuchawce” to najczęściej sprzedaż na siłę produktów, których nikt tak naprawdę nie chce kupić. Więc jak to jest z pracą w obszarze call center – można w nim zrobić karierę czy jest to tylko praca na jakiś czas?

Rodzaj pracy

Oferty pracy w telemarketingu można podzielić na dwa rodzaje – obsługę połączeń przychodzących lub wychodzących. Pracownicy call center, którzy zajmują się połączeniami wychodzącymi w ramach swoich obowiązków zazwyczaj wykonują te zadania, które są związane ze sprzedażą produktów i usług. Ogłoszenia o pracy tego typu zwykle są podpisywane jako praca w telemarketingu albo telefonicznej obsłudze klienta. Drugi rodzaj stanowisk w call center to połączenia przychodzące – i tę dziedzinę uznaje się częściej za bardziej perspektywiczną.

Różnice w pracy przy połączeniach wychodzących i przychodzących pokazują, że ta druga jest z perspektywy pracownika bardziej korzystna, bo wiąże się zazwyczaj z wyższą pensją, nieuzależnioną od prowizji i wyników sprzedażowych, a oprócz tego jest to zajęcie nieco prostsze – to do nas zwracają się klienci ze swoim problemem, a nie my nękamy ich telefonami. Liczba ogłoszeń o pracy w tych dziedzinach jest stosunkowo podobna, chociaż eksperci wskazują, że zapotrzebowanie na pracowników połączeń przychodzących może wzrastać.

Pracodawca i perspektywy rozwoju

Żeby myśleć o przyszłości w pracy w call center trzeba wybrać odpowiedniego pracodawcę. Niewielkie firmy, które zajmują się głównie telefoniczną sprzedażą detaliczną to lepsze miejsce dla osób zainteresowanych zajęciem na jakiś czas.

Dużo większe szanse rozwoju mają pracownicy dużych firm, które świadczą swoje usługi telemarketingu w ramach współpracy outsourcingowej innym podmiotom albo takie, które mają w swoich strukturach osobny dział telemarketingu. Oferty pracy w takim zaawansowanym, wyspecjalizowanym marketingu zdalnym są jednak kierowane do osób z doświadczeniem. Dobrym pomysłem na początek jest szukanie ogłoszeń o pracy w prostym call center, a po zdobyciu konkretnych kompetencji można myśleć o aplikowaniu do większych, stricte branżowych firm.

Przydatne umiejętności

Ale nie tylko doświadczenie i wyuczone schematy postępowania z rozmówcą mają znaczenie przy budowaniu swojej ścieżki kariery w call center. Trudno wróżyć komuś świetlaną przyszłość w tym, bądź co bądź, wymagającym zawodzie, jeśli nie ma odpowiednich predyspozycji. Oferty pracy pokazują, że bez podstaw, jakimi są: dobra dykcja, przyjemny ton głosu i otwarte usposobienie może być ciężko przebrnąć nawet przez etap rozmowy kwalifikacyjnej.