Aktualności

Jak Adidas wpłynął na świadomość marki w oczach konsumentów?

Data dodania: 26-05-2017

Budowanie świadomości marki jest niezwykle ważne dla prawie każdej firm. Oczywiście kwota oraz czy w ogóle firma powinna decydować się na inwestycję w branding zależy od celu, który marka obierze, a także od branży, w której jest, jednak w większości wypadków warto inwestować w branding. Świetnym przykładem będzie tutaj marka Adidas, która od 1924 nie tylko niezwykle się rozwinęła, ale tak zainwestowali w branding, że dzisiaj ludzie podświadomie nazywają buty sportowe adidasami.

Adidas, jak mówi sam szef działu marketingowego w Polsce, Krzysztof Łuczakowski, stawia głównie na zgodność obecnego kierunku marki z tradycjami firmy, tak zwanym DNA Adidasa. Na początku istnienia marki jej założyciel zajmował się nie tylko tworzeniem butów dla sportowców – on przede wszystkim był przy nich podczas meczów, różnego rodzaju treningów i zgrupowań, a na koniec zawsze słuchał ich uwag po to, żeby finalnie zaoferować produkt, który spełni wszystkie ich oczekiwania. Według Krzysztofa Łuczakowskiego obecnym celem firmy jest to, żeby sportowcy i osoby aktywne czuły się jak najlepiej w ich obuwiu.
Branding to budowanie świadomości marki u konsumentów. Polega w głównej mierze na kreowaniu i (przede wszystkim) utrzymaniu pozytywnego wizerunku marki w świadomości konsumenckiej. Tak naprawdę klienci, dzięki takim działaniom, kojarzą daną firmę z produktami czy usługami. Przez wiele lat Adidas pracował nad brandingiem, kontynuując tradycję, zapoczątkowaną przez jego założyciela i obecnie może pochwalić się ogromnym sukcesem. Jak już wyżej zostało wspomniane, nazwa marki jest nie tylko tak popularna, ale tak zapadła w pamięć konsumentom, że dzisiaj na sportowe buty mówi się adidasy. I nieważne czy to są buty Pumy, Nike czy innej firmy: określony typ sportowych butów w umysłach konsumentów to właśnie adidas.
Jak widać na tym przykładzie, branding jest opłacalny w przypadku niektórych firm. Trzeba jednak pamiętać o tym, że wielkie i popularne marki zaczynały przed 2000 rokiem – obecnie może być trudno osiągnąć podobny efekt, jednak nie jest to niemożliwe. Warto pamiętać o tym, że branding to proces długotrwały, który może wiele lat. Oprócz tego musi być bardzo przemyślany.
Inwestycja w sam branding niewiele da, jeżeli – przykładowo – firma nie przykłada się do obsługi klienta. W brandingu chodzi o kreowanie i utrzymanie pozytywnego wizerunku marki, jednak bardzo trudno jest to osiągnąć bez wsparcia między innymi obsługi klienta, obsługi social mediów czy chociażby profesjonalną stroną internetową czy e-sklepem, który będzie zgodny z zasadami UX strony. Tak naprawdę na pozytywne kojarzenie marki w świadomości odbiorców ma wpływ wiele różnych czynników i warto dbać o każdy z nich. Należą do nich już wspomniane elementy, ale również warto zadbać o profesjonalne logo, poprawne pod względem językowym teksty, profesjonalne, estetyczne grafiki lub zdjęcia, a także o unikatowy szablon strony. Dodatkowo strona powinna być dostosowana do urządzeń mobilnych. Wszystkie te elementy wpływają na odbiór marki przez konsumentów.

strony www Poznań