Wiadomości z branży

Nauka na kierunku „telemarketing”?

Data dodania: 05-05-2016

Branża call center prężnie rozwija się zarówno w skali globalnej, jak i w Polsce. Coraz więcej przedsiębiorców zauważa jak ogromny potencjał ma w sobie dział zdalnej obsługi klienta i albo decyduje się na stworzenie tego typu komórki w strukturach swojej firmy, albo powierza wykonywanie tego typu obowiązków zewnętrznym podmiotom, na zasadzie outsourcingu. Teraz możliwości rozwoju branży call center otwierają się na obszarze wykształcenia.

W kwietniu do Ministerstwa Rozwoju wpłynął wniosek o uwzględnienie zawodu pracownika elektronicznej obsługi klienta w procesie edukacji. Autorem tego zgłoszenia jest Stowarzyszenie Marketingu SMB. Czy pracodawcy byliby zainteresowani absolwentami takiego kierunku kształcenia? Aktualna sytuacja na rynku pokazuje, że tak (ogłoszenia o pracy). Pracownicy, którzy na co dzień funkcjonują w branży telemarketingu również wskazują na to, że kształcenie zawodowe kandydatów do elektronicznej obsługi klienta ma sens i warto iść w tym kierunku.

Jak miałyby wyglądać zajęcia w klasach o profilu call center? Złośliwi powiedzieliby, że taka praca wymaga jedynie umiejętności prowadzenia rozmów telefonicznych. Inni krytycy mówią natomiast, że firmy call center są dzisiaj miejscem, w którym większość kadry stanowią kandydaci, którzy nie posiadają żadnych cenionych kompetencji. W tym właśnie tkwi problem zdaniem specjalistów w dziedziny telemarketingu – zbyt często praca w call center utożsamiana jest z pracą tymczasową, do której zwyczajnie nie potrzeba żadnych umiejętności, a najlepiej sprawdzą się w niej studenci kierunków humanistycznych.

Takie opinie to w większości szkodliwe stereotypy – jak mówią sami pracownicy specjalistycznych firm świadczących usługi w branży call center. Żeby wykonywać pracę telemarketera kompetentnie i dla poważnych firm, często działających na rynkach międzynarodowych niezbędne są umiejętności zarówno z zakresu skutecznej komunikacji, perswazji, pracy pod presją czasu i odporności na stres. Stowarzyszenie Marketingu SMB zwraca też uwagę na to, że w programie nauczania powinny się znaleźć zagadnienia związane z prawem konsumentów, ochroną praw osobowych, ale także obsługa systemów informatycznych, z jakich korzystają centra elektronicznej obsługi klientów. Wraz ze specjalizacją pracowników podniósłby się też prestiż i ranga pracy w branży call center (oferty pracy).

Ostateczna decyzja będzie należeć do Ministerstwa Edukacji Narodowej. Jeśli wniosek uzyska akceptację administracji rządowej zawód pracownika call center czy też elektronicznej obsługi klienta zostanie wpisany na listę zawodów szkolnictwa zawodowego. Umożliwiłoby to podjęcie edukacji w szkołach zawodowych, która kończyłaby się uzyskaniem tytułu wykształcenia ogólnego na poziomie zasadniczym.

Zobacz także: