Poradniki

Stanowiska pracy w branży call center

Data dodania: 31-01-2016

Branża telemarketingu czy też call center to dość kontrowersyjna dziedzina rynku w naszym kraju. Niegdyś zyskała złą sławę za sprawą nadużyć w kilku firmach, przez co w jakimś stopniu wpłynęły na ogólną ocenę tej branży. Natomiast warto zwrócić uwagę, że jest to dość prężnie funkcjonująca gałęź gospodarcza, w ramach której dość często przeprowadzane są rekrutacje na różnego rodzaju stanowiska. Zatem dobrze jest dokonać rozeznania na jakich stanowiskach można pracować w ramach telemarketingu, call center oraz obsługi klienta na odległość.

Trzymając się chyba najbardziej popularnego podziału pracy w branży call center, czyli pracowników związanych z wykonywaniem połączeń wychodzących oraz przyjmowaniem połączeń przychodzących można wymienić wiele stanowisk, na których można podjąć pracę w tej dziedzinie. Do grupy specjalistów branży call center, którzy na co dzień zajmują się obsługą połączeń przychodzących należą między innymi etaty: specjalisty ds. obsługi klienta, telefonicznego doradcy klienta, konsultanta call center czy specjalisty ds. wsparcia technicznego. Czym zajmują się tacy pracownicy? Do ich obowiązków należą odpowiednio, w przypadku specjalisty ds. obsługi klienta: wieloetapowa obsługa petentów w zakresie realizowanych zleceń czy oferowanych produktów i utrzymywanie pozytywnych relacji z klientami. Telefoniczny doradca klienta może odpowiadać między innymi za pomoc w doborze optymalnych usług czy towarów związanych z działalnością firmy oraz realizacja ustalonych celów sprzedażowych. Konsultant call center zajmuje się głównie informowaniem klientów o ofercie danej firmy i wspomaga cały proces składania zamówień. Natomiast specjalista ds. wsparcia technicznego to osoba, której celem jest rozwiązywanie bieżących problemów, jakie zgłaszają klienci – jest to stanowisko powiązane ogólnie z pojęciem helpdesk, czyli sekcji organizacyjnej firmy, która odpowiada za przyjmowanie i rozwiązywanie zgłaszanych awarii i wszelkich nieprawidłowości (kiedyś utożsamiane wyłącznie z branżą IT, ale dzisiaj dotyczy dużo bardziej szerokiej gamy problemów).

Jeśli chodzi o stanowiska związane z połączeniami wychodzącymi, dość często można natrafić na oferty pracy na takie stanowiska jak: sprzedawca telefoniczny, telemarketer, specjalista ds. pozyskiwania klientów czy doradca ds. sprzedaży telefonicznej. Pierwsze dwa etaty są dość zbliżone pod względem obowiązków zawodowych, do których zazwyczaj należą działania związane z obsługą interesantów, prezentowaniem oferty, finalizacji transakcji oraz ciągłym pozyskiwaniem nowych klientów biznesowych. Specjalista ds. pozyskiwania klientów odpowiada głównie za nawiązywanie nowych relacji z konsumentami, przez regularne kontakty, nie tylko telefoniczne czy mailowe, ale nierzadko również ma doprowadzić do bezpośredniego spotkania klienta z przedstawicielem handlowy takiej firmy. Doradca ds. sprzedaży telefonicznej często jako część większej grupy odpowiadającej za skoordynowane działania związane z dystrybucją produktów i promowania usług zajmuje się całym procesem sprzedaży – od przedstawienia oferty, doradztwa, negocjacji aż do podpisania umowy. Jeśli pracownik dokonuje finalizacji umowy sprzedaży zwykle ma też w obowiązku prowadzić odpowiednią dokumentację sprzedażową.

Niezależnie od zajmowanego stanowiska, osoba zatrudniona w branży call center musi, oprócz realizowania celów sprzedażowych przede wszystkim stale dbać o pozytywny wizerunek firmy. Pracownik call center powinien także cechować się silną motywacją w dążeniu do celu, pozytywnym nastawieniem i rozwiniętymi umiejętnościami interpersonalnymi. Najlepiej w pracy w telemarketingu sprawdzą się takie osoby, które lubią kontakt z ludźmi, są cierpliwi, nie poddają się zbyt łatwo presji oraz radzą sobie się w sytuacjach kryzysowych. Ogłoszeń o pracę z tej branży nie brakuje, jeżeli więc mamy dobrą dykcję i bojowe nastawienie – warto spróbować swoich sił.